Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [1]
З досвіду виховної роботи. [4]
Англійська мова. [4]
Методична робота. [1]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна

Реєстрація

Вхід
Вітаю Вас Гість | RSS


YOU ARE WELCOME!


П`ятниця, 17.05.2024, 10:20
Головна » Статті » Мої статті

Формування здоров’язберігаючих компетентностей учнів на уроках англійської мови

ТЕМА: Створення сприятливих умов для формування здоров’язберігаючих компетентностей учнів на  уроках англійської мови шляхом використання інноваційних технологій.

МЕТА: Розкрити можливості сучасного уроку англійської мови в  напрямку формування і розвитку фізично здорової, креативної  особистості.

ЗАВДАННЯ: Розглянути використання методу проектних робіт, методу      інтерактивного навчання та елементів методики формування  

 критичного мислення як засобів формування чинників здорової                особистості на уроках англійської мови.

ПРОВІДНА ІДЕЯ: Сучасний урок англійської мови має широкі можливості для формування здорової, соціально активної особистості.

АНОТАЦІЯ

В даній роботі розглядаються такі інноваційні технології, як проектна методика, інтерактивні форми роботи та елементи методики формування критичного мислення  з точки зору ефективності формування чинників здорової особистості на уроках англійської мови. Надаються матеріали розробок уроків на здоров’язберігаючу тематику, результати соціологічного дослідження з питання відношення до куріння батьків та учнів школи, матеріали проекту «Ні – курінню!» та зразки наочності з теми.

Для вчителів загальноосвітніх шкіл, що працюють над питаннями  пошуку інноваційних методик та технологій на здоров’язберігаючому підґрунті.

Вступ

1. Використання методу проектних робіт як засобу формування здорової особистості

2. Інтерактивні форми роботи на уроці англійської мови як засіб поліпшення здоров’я

дітей.

3. Формування чинників здорової особистості на уроках англійської мови.

Висновки

Література

ВСТУП

Потреба бути здоровим – основна потреба для людини. Загальне здоров’я людини – це здоров’я фізичне, психічне, соціальне. Усі ці «види» здоров’я тісно пов’язані між собою. На ґрунті фізичного здоров’я базується здоров’я психічне, на психічному – моральне й соціальне.

Працездатність учнів – це основна величина, що визначає ефективність навчального процесу. Адже учень, який втратив здоров’я, – це людина з комплексом проблем, тому що на шляху його самореалізації виникає нездоланна перешкода – проблема із здоров’ям.

За основними показниками захворюваності, здоров’я підлітків в Україні погіршується. У структурі захворюваності дітей віком від 0 до 14 років перше місце займають хвороби органів дихання ( 62,19%), на другому місці–інфекційні хвороби (5,9%), третє місце посідають хвороби органів травлення (4,1%). Показники захворюваності серед дітей 15-18 років: хвороби органів дихання (46,2%), хвороби шкіри та підшкірної клітковини (7.5%), травми та отруєння (6.4%) .

До того ж сучасні учні не роблять зарядку, уникають уроків фізкультури. Вони не навчені одержувати задоволення від руху, не знають, що таке радість здорового організму, і шукають задоволення в тютюнопаління, алкоголі або наркотиках.

На сьогоднішній день гостро постає проблема збереження здоров’я дітей. Серед завдань шкільної освіти зазначено: «виховання свідомого ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження і зміцнення фізичного і психічного здоров’я учнів».

На сучасному етапі розвитку освіти перед кожним вчителем постає завдання втілювати та ефективно застосовувати інноваційні технології з метою успішної соціалізації та креативної самореалізації дитини у подальшому житті. Саме тому переді мною як вчителем англійської мови постало завдання пошуку й використання інноваційних методик та технологій на здоров’язберігаючому підґрунті, які б надали змогу формувати розвинуту креатину особистість з міцним фізичним здоров’ям, здатну до соціальної адаптації в суспільстві.

Такими інноваційними технологіями в моїй практиці стали методика проектного навчання, інтерактивні форми роботи та елементи методики формування критичного мислення.

1.Використання методу проектних робіт як засобу

формування здорової особистості

Стрімкий розвиток «інформаційного» суспільства потребує соціально адаптованої людини з міцним фізичним та психічним здоров’ям, здатної до самоствердження, самодостатності у дорослому житті, креативної самореалізації, з розвинутими уродженими здібностями.

Отже, завдання школи – поступове і цілеспрямоване формування такої особистості, яка бажає і вміє реалізовувати свої здібності, вміння та навички та набуті знання у реальному житті.

Предмет англійська мова має великі можливості у формуванні психологічно здорової особистості : поряд з рідною мовою він розвиває мислення школярів. Реалізація особистісно-орієнтованого підходу передбачає спілкування, яке базується на інтересі до учня, на доброзичливому, тактовному, поважному ставленні до співрозмовника, врахуванні особливостей характеру, темпераменту і, навіть, настрою.

Поряд з цим підвищити мотивацію до навчання, створити умови, за яких учні можуть проявити пізнавальну активність і скористатися набутими знаннями та сформованими навичками й уміннями допомагає впровадження методики проектних робіт. Вона сприяє формуванню вміння учнів самостійно і вмотивовано організовувати свою пізнавальну діяльність у роботі з іншомовним матеріалом; дає можливість брати участь в організації та проведенні навчально-пошукової роботи; здійснювати пошук потрібної інформації з іншомовних джерел; критично оцінювати достовірність отриманої інформації.

Проектна методика акцентує увагу на важливості співпраці та взаємодії між учнями, сприяє саморозвитку, самоосвіті, формує критичне мислення. Учні навчаються орієнтуватися в потоці інформації, аналізувати її, узагальнювати, робити висновки. В майбутньому учні зможуть творчо підходити до розв’язання проблем, легше пристосуються до дорослого життя, зможуть правильно обрати майбутню професію. Ця методика дає можливість на уроках англійської мови зробити акцент на креативному розвитку особистості як запоруки соціальної адаптації дитини у шкільному колективі як проекції суспільства.

Отже, в процесі залучення учнів до проектної діяльності створюються умови для формування соціально здорової особистості, у якої позитивно спрямована комунікативність, доброзичливе ставлення до однолітків, молодших та дорослих, присутня здатність до актуалізації в колективі. Така особистість соціально активна, вміє протистояти соціальному тиску та орієнтуватися в різних життєвих ситуаціях, прагне гармонії та справедливості в колективі. Їй притаманна доброзичливість, відповідальність, толерантність, повага до правил і законів колективу.

На уроці під час проектної діяльності учні проявляють свою ініціативу і творчість, підвищується інтерес до вивчення предмету шляхом розвитку внутрішньої мотивації, коли процес навчання переміщується на учня, доречно говорити про створення умов для формування психічно здорової особистості. Психічно здорова дитина – це дитина з адекватною самооцінкою, гармонією душі та зовнішньої поведінки. Такій дитині притаманні самоконтроль, самодисципліна, урівноваженість, самостійність, незалежність у мисленні, в життєвій позиції, самокритичність. Психічно здорова особистість, як правило, творчо активна. Під час роботи над проектом кожна дитина має змогу проявити свою активність на своєму рівні.

Основна роль у процесі розвитку особистості належить духовному здоров’ю, яке визначає загальний стан дитини. Паростки духовності закладені в кожній дитині. Водних вони міцніші, а в інших слабкіші. Про дитину, яка виконує будь-яку справу уважно, старанно, має потребу у пізнанні світу, в розумінні свого місця в ньому, має добре ставлення до оточуючих, прагне до моральності, культури стосунків, готова прийти на допомогу при першій необхідності, можна сказати, що це духовно здорова особистість. Під час підготовки, планування та основної роботи над проектом створюються умови для яскравого прояву саме таких позитивних рис. Створюються умови для навчання і виховання в такий спосіб, щоб дитина не тільки опановувала, але й успішно реалізовувала отримані знання, навички в зручний для неї спосіб.

Виходячи з вище сказаного, можна зробити висновок, що методика проектних робіт має широкі можливості для формування і розвитку психічно і духовно здорової, креативної особистості.

2. Інтерактивні форми роботи на уроці англійської мови

як засіб поліпшення здоров’я дітей.

Найголовнішими аспектами нового «інформаційного» суспільства є цілісність та індивідуальність. З’єднання індивідуального та колективного інтелектів та духовності забезпечує вихід на новий рівень якості мислення – цілісне мислення.

Мозок людини функціонує як єдина цілісна система. Ліва півкуля, що відповідає за процес мислення (логіку), активізується лише за умови участі правої півкулі, яка відповідає за уяву, фантазію, творчість. Цілісне мислення – це одночасна двопівкульна робота мозку, яка дає змогу більш ефективно його використовувати.

Саме тому настільки важливо в процесі навчання залучати учнів до різних видів діяльності, що забезпечить спільну роботу лівої та правої півкуль мозку. Якщо поєднати процес навчання іноземної мови з почуттями, досвідом, емоціями, актуальними питаннями життя учнів, їх інтересами, це забезпечить органічну єдність інтелектуального та емоційного компонентів для цілісного розвитку особистості.

Використання «цілісного мислення», одночасне застосування логіки та уяви для запобігання погіршенню психічного та фізичного стану – базовий аспект у процесі використання інноваційних технологій в роботі з учнями. Виявляється від народження діти володіють цими навичками, але у віці 10-12 років стрімко втрачають їх до закінчення школи через залогізованість навчання. Тому в структурі уроку і з’явилися інтерактивні форми роботи, щоб стало можливим чергування періоду напруженої уваги в процесі навчання з періодами рефлексії або ігрових пауз.

Слід назвати причини введення у процес навчання пауз і фаз рефлексії:

  1. багато чого в процесі навчання відбувається неусвідомлено і спонтанно. Для осмислення необхідний час;
  2. для осмислення особистого змісту необхідний час вільний від надходження нової інформації;
  3. після завершення уроку (не усвідомлюючи) людина протягом якогось часу переробляє інформацію.

До того ж, будова головного мозку є такою, що він не тільки не може бути постійно на максимальному рівні, але і не може фокусувати увагу на зовнішньому об’єкті більше ніж 10 хвилин. (У кожної людини 16 разів на добу нижча точка уваги дає головному мозку команду: «А зараз повільніше!!!»). Тому, після інтенсивної роботи необхідна перерва, під час якої активізуються відділи головного мозку, що не працювали під час навчального процесу.  Але школярі (та й вчителі) не володіють технікою швидкого й ефективного розслаблення тіла, відновлення протягом шкільної перерви не відбувається.  

Знаючи про важливість урахування цих факторів на своїх уроках, в залежності від мети уроку та форм організації навчальної діяльності використовую такі інтерактивні технології:

  1. кооперативного навчання:
  • Банк ідей;
  • Коло ідей;
  • Спільний проект;
  • Карусель.
  1. колективно-групового навчання:
  • Мікрофон;
  • Мозковий штурм;
  • Брейн-ринг;
  • Мозаїка.
  1. ситуативного моделювання:
  • Рольові ігри;
  • Ігри-імітації.
  1. ведення дискусії:
  • Ток-шоу;
  • Конференція;
  • Інтерв’ю.

            Методика інтерактивного навчання та інтерактивні ігри – це невід’ємна складова ефективності навчального процесу. Інтерактивні технології здатні емоційно позитивно впливати на навчальний процес. Інтерактивний означає здатний до взаємодії, діалогу. Це організація навчального процесу, за якої участь школяра у колективному взаємодоповнюючому, заснованому на взаємодії всіх його учасників, процесі навчального пізнання є обов’язковою. Інтерактивне навчання як спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, має конкретну, передбачувальну мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, виключаючи домінування однієї думки над іншою. Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватись з іншими людьми, конструктивно мислити, приймати продумані рішення.

Застосування цієї технології на уроках англійської мови забезпечує ефективний розвиток комунікативних вмінь і навичок в атмосфері колективного спілкування, формує сильний і сталий інтерес до вивчення мови, надає можливість свідомо засвоювати іншомовний матеріал, тому що на базі навчальної діяльності відбувається емоційно забарвлене спілкування, перейняте індивідуальними переживаннями, Таке навчання приносить задоволення, зацікавленість у спільній діяльності, створює важливі передумови успіху.

Важливим чинником успішного формування особистості на підставі цілісного мислення – є позитивне мислення в його елементарному прояві – мотивації на успішність. Уроки з використанням інтерактивних форм роботи захоплюють учнів, пробуджують в них інтерес до вивчення предмета, навчають самостійно мислити і діяти.

З досвіду роботи можу сказати, що для релаксаційних пауз в середині уроку та позитивного його закінчення широко використовую матеріали англійського журналу для дітей “Posnayko” і особливо матеріали на СD. Учням дуже подобаються різноманітні карооке, пісні, римівки, вірші, фізкультхвилинки. Діти із задоволенням приймають участь у таких видах діяльності як розігрування діалогів, сценок, інсценізації пісень.

Сучасна психологія, медицина, інноваційна педагогіка акцентують увагу на факторі збереження фізичного здоров’я за допомогою дбайливого і продуманого відношення до психіки дитини з урахуванням її психологічних особливостей. Тому важливо, що інтерактивні форми роботи на уроках англійської мови, релаксаційні паузи в процесі навчання створюють атмосферу комфортного навчання, знімають втомлюваність та активізують діяльність головного мозку, надають можливість зберегти й поліпшити здоров’я дітей.   

3. Формування чинників здорової особистості

на уроках англійської мови.

На уроках англійської мови здоров’язберігаючої тематики формуються чинники здорової особистості. Метою такої роботи є пропаганда зорового способу життя, а саме:

- виховання культури здоров’я як складової загальної культури людини;

- визначення чинників, які згубно впливають на здоров’я людини;

- орієнтація на протистояння шкідливим звичкам (виховання негативного ставлення до вживання наркотичних речовин, алкоголю, тютюнових

  виробів);

- згуртування учнівського колективу.

При цьому постає необхідність в реалізації слідуючих задач:

1) дотримуватись режиму роботи учнів на уроці, створювати умови для  збереження здоров’я учнів;

2) орієнтувати учнів на здоровий спосіб життя, формувати стійке бажання   бути здоровим;

3) показувати зовнішню та внутрішню  непривабливість тютюнопаління, алкоголю, наркотиків;

4) допомагати учням сформувати власне відношення до куріння на основі інформації про негативний вплив куріння на різні органи та загальний стан людини, соціальні аспекти;

5) формувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я оточуючих;

6) формувати навички здорової фізичної культури й особистої гігієни;

7) націлювати на вживання корисної їжі;

8) створювати резерви здоров’я для підвищення життєздатності молодого покоління.

Одночасно з проектною методикою та інтерактивними формами роботи широко використовую наочність: плакати, фотографії, гасла, що пропагують здоровий спосіб життя й розкривають згубність шкідливих звичок.

Також застосовую інтегрований підхід до уроків англійської мови на здоров’язберігаючу тематику: учні отримують змогу використовувати свої реферати та доповіді з основ здоров’я, біології, валеології та інших предметів. Величезний ефект в цьому плані має перегляд відеофільмів з лекціями професора Жданова про шкідливість тютюнопаління й алкоголю. Інформація отримана таким чином стає основою для роздумів та спільного обговорення на уроках англійською мовою.

Під час організації уроку-проекту «Ні – курінню!» в 11 класі був використаний метод практичної соціології, а саме: учні 9 класу провели анкетування серед учнів 5-11 класів з проблеми відношення дітей нашої школи та їх батьків до куріння; обробили результати опитування, відобразили це у вигляді графіків. Також учні 8, 9, 11 класу прийняли участь у створенні відео кліпу «Що ви думаєте про куріння?». Ця інформація стала основою проекту створення рукописного журналу “No Smoking!”.

Особливо важливим завданням у своїй роботі вважаю формування свідомого ставлення учнів до свого фізичного здоров’я, сприяння  розвитку критичного мислення.

Досить актуальними на сьогодні методами формування критичного мислення є різні види дискусій. «Якщо не висловлено протилежної думки, немає з чого вибирати найкраще», – сказав Геродот. Учень повинен уміти брати участь у дискусії для того, щоб у подальшому «дорослому» житті вміти уникати нав’язування чужої думки в будь-якій галузі, особливо в питанні поширення тютюнопаління, загальнодоступності сигарет та потужної  реклами сигаретних брендів. Саме під час участі в обговоренні такої важливої проблеми як відношення до куріння, учні вчаться самовираженню, вчаться знаходити факти, доводити власну точку зору, вчаться захищатися від критики, добирати аргументи, отримують навички толерантної поведінки. Мислення учнів починає носити індивідуальний характер, отже стає критичним. Під час такого спілкування дитина стверджується в своїй позиції або щось зміцнює в своїй точці зору.

Створити плідні умови для формування та розвитку критичного мислення допомагають такі форми роботи як :

  • Мозковий штурм;
  • Кросворд;
  • Асоціативний кущ;
  • Дискусія;
  • Обери позицію;
  • Самопізнання (самооцінювання у вигляді тестування).

  ВИСНОВОК

Виходячи з вище зазначеного можна зробити висновок, що уроки англійської мови активно спрямовані на збереження психічного і соціального здоров’я самих дітей та їх оточення, покращують психологічні умови навчання, надають можливість учням працювати відповідно до своїх можливостей і рівня підготовки, створюють доброзичливу атмосферу; покращують психологічні умови навчання; дозволяють набувати  компетентностей, знань та вмінь, необхідних для продуктивного життя людини; спонукають і стимулюють учнів до критичного мислення; сприяють формуванню культури здоров’я як невід’ємної складової загальної культури особистості, формують в учнів переконання, що здоровий спосіб життя і культура здоров’я є основою життя і людського щастя.

Можливості сучасного уроку англійської мови, використання інноваційних технологій на здоров’язберігаючому підґрунті дають можливість вчителю ефективно формувати засади здорового способу життя, зберігати і зміцнювати фізичне і психічне здоров’я учнів, допомагають у виробленні в учнів імунітету до негативних впливів соціального середовища.

 

 

 

 

  

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: Jane (23.03.2015)
Переглядів: 2203 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • uCoz Community
  • uCoz Manual
  • Video Tutorials
  • Official Template Store
  • Best uCoz Websites

  • Copyright MyCorp © 2024 Створити безкоштовний сайт на uCoz