ТЕМА: Пошук гуманних шляхів взаємодії учасників виховного процесу на засадах родинної педагогіки на шляху формування ціннісного ставлення до сім’ї, родини, людей.
МЕТА ВИХОВНОЇ РОБОТИ: Створення системи взаємодії класного керівника, учнів та батьків в процесі становлення особистості учня.
ВСТУП
Сучасний зміст виховання – система загальнокультурних і національних цінностей та відповідна сукупність соціально значущих якостей особистості, що характеризує її ставлення до суспільства і держави, інших людей, природи, мистецтва, самої себе. Система цінностей і якостей особистості розвивається і виявляється через її власні ставлення.
На мою думку, моральне очищення та оздоровлення суспільства – найважливіша мета сьогодення. Підвищення духовності людини, укріплення його моральних позицій шляхом проведення принципу пріоритетності загальнолюдських цінностей у всі сфери нашого життя.
Отже, пріоритетним завданням своєї виховної роботи я вважаю формування в своїх учнях ціннісного ставлення до себе, сім’ї, родини, людей. Реальних результатів у цьому напрямку можна досягти лише дотримуючись однієї з головних умов виховання – тісного співробітництва школи та сім’ї, що забезпечує єдність виховних цілей, моральних позицій та вимог. У поєднанні сімейного та суспільного виховання керуючу і корегуючи роль відіграє школа. Постає питання посилення допомоги сім’ї з боку школи з метою підвищення виховного потенціалу.
Школа і сім’я – це ланки у ланцюгу виховної системи, покликані формувати дитину як особистість і готувати її до життя. Тому, ідея моєї виховної діяльності – пошук гуманних шляхів взаємодії учасників виховного процесу на засадах родинної педагогіки.
- Виховна робота з батьками.
Моральне виховання особистості, як відомо, починається в ранньому дитинстві. В молодшому шкільному віці закладається фундамент моральної поведінки, формується його основи – відбувається засвоєння норм і правил поведінки. Тому моральне виховання є провідним виховним напрямком для дітей молодшого шкільного віку. Ефективність подальшої роботи у напрямку формування у дітей моральної свідомості, почуттів і поведінки залежить від погоджених дій класовода, сім’ї та того класного керівника, до якого діти прийдуть після закінчення початкової школи. Між становленням особистості і творчим пошуком, буднями та святами його вихователів існує нерозривний зв'язок.
Усвідомлюючи все вище сказане, свою виховну роботу в класі починаю задовго до того, як учні закінчують 4 клас. Класовод допомагає мені познайомитись із кожною дитиною ще до безпосереднього спілкування. Така форма знайомства необхідна, так як умови проживання, сімейні відносини, вимоги в кожній сім’ї різні, отже, звісно, і різні діти.
На кінець навчального року я вже маю уявлення про клас як колектив, про індивідуальні особливості кожного учня, стиль виховання кожної сім’ї.
Готуючись до перших батьківських зборів я вже маю два місяці безпосереднього спостереження за дітьми, за проявами їхнього темпераменту, особливостями їхнього характеру. Я маю змогу бачити своїх учнів під час навчального процесу, а також у неформальній обстановці під час традиційного походу на природу у період «бабиного літа».
Для батьків у мене накопичується достатньо інформації для роздумів: зауваження, схвалення, пропозиції щодо подальшої співпраці. Батьки повинні знати, над засвоєнням яких норм моральності працює вчитель з дітьми, які вимоги висуває держава до виховання їх дітей.
Одним із шляхів посилення ефективності виховання у співдружності з родиною є озброєння батьків педагогічними знаннями. Таким чином поліпшується стан виховання в сім’ї, загальнокультурний та педагогічний рівень батьків. Виховна робота лише тоді дає відчутні результати, коли вчитель і батьки висувають єдині вимоги до вихованості дитини. Це відбувається через організацію такої форми роботи з батьками, як батьківський лекторій: батьки дізнаються про психологічні особливості дітей їхнього віку, потреби життя, рекомендації психологів щодо виховання на певному періоду життя дитини.
З метою пізнання психологічних особливостей учнів я проводжу психологічні тестування, діагностику сімейного мікроклімату. На батьківських зборах я даю можливість батькам ознайомитись з результатами тестів. Гадаю, що для батьків це стає своєрідним стимулом для вдосконалення взаємовідносин у сім’ї. З коригуючою метою проводжу тест і для батьків «Як ви відноситесь до своєї дитини?»
Після проведення такої підготовчої роботи, я пропоную слідуючі напрямки взаємодії школи та батьків:
- Встановлення атмосфери довіри у дітей і батьків у здійсненні процесу виховання;
- Формування зацікавленості дітей та батьків через організацію спільних справ;
- Виховання почуття особистої відповідальності за створення мікроклімату в сім’ї та шкільному колективі;
- Безпосередня участь дітей і батьків у колективних починаннях.
Виховну роботу з батьками організовую за принципом: батьківський дім – життєвий простір, де формується і розвивається особистість. Тому існують певні вимоги до батьків:
- Створити умови для навчання дитини.
- Стежити за дотриманням режиму дня.
- Створити мікроклімат у сім’ї, в якому діти почувають себе вільно, комфортно, захищеною
Робота з батьками передбачає дотримання головних умов виховання:
- Тісного співробітництва школи та сім’ї, що забезпечує єдність виховних цілей, моральних позицій та вимог;
- Посилення допомоги сім’ї збоку школи з метою підвищення виховного потенціалу;
- Озброєння батьків педагогічними знаннями та вміннями.
Підсумовуючи вище сказане можна сказати, що протягом років виробився алгоритм роботи з батьками:
- Підготовчий період (на початковому етапі): заочне ознайомлення з батьками, ознайомлення з побутовими умовами життя сім’ї, сімейними відносинами, створення об’єктивного уявлення про індивідуальні особливості дітей.
- Накопичення інформації для роздумів: ознайомлення з психологічними особливостями дітей , проблемами поточного життя, рекомендаціями психологів щодо роботи з віковою категорією; спостереження за дітьми під час навчально - виховного процесу та в позаурочний час.
- Вироблення стратегії виховної роботи з учнями та напрямків співробітництва школи та родин (завдання виховної роботи на рік).
- Власне повсякдення діяльність.
- Підведення підсумків в кінці року.
На практиці використовую різні форми роботи з батьками:
- Традиційні батьківські збори;
- Педагогічна просвіта батьків;
- Індивідуальна робота з батьками;
- Інформування про результати навчально – виховної діяльності;
- Індивідуальна педагогічна допомога;
- Батьківський консиліум;
- Батьківський лекторій;
- Обмін сімейним досвідом;
- Зустріч за круглим столом.
Однією з ефективних форм взаємодії школи та батьків стали проведення батьківських зборів разом з дітьми – Родинний міст. Як правило, діти не дуже полюбляють, коли в класі проходять батьківські збори. Але таку форму роботи в нашому класі полюбляють. На таких зборах слухачів немає, а є лише учасники. Діти чекають зборів і дуже ретельно готуються. Тему стараюсь запропонувати таку, щоб діти проявили свої здібності, а батьки побачили в них не лише своїх доньок і синів, а повноправних громадян своєї країни, розвинені особистості, здатні мати і висловлювати свою власну думку. Мета таких зборів – допомогти батькам і дітям подивитись один на одного в незвичній обстановці, дати можливість відчути, що немає важливішої справи в їхньому житті, ніж бути творцем своїх відносин, показати можливість існування діалогу з будь-якого питання. Під час таких заходів розкриваються і діти і батьки, а, значить, виникають нові теми для обговорення. По закінченню, батьки діляться своїми враженнями, помічаючи зміни в дітях у порівнянні з попереднім віком своїх дітей.
Співпраця класного керівника, батьків та дітей сприяє тому, що в нашому колективі відносини базуються на взаємній довірі. Ми разом вчимося вибачати, виправляти недоліки, розуміти інших, «розрулювати» конфліктні ситуації.
- Створення ефективної моделі виховання
в класному колективі шляхом залучення учнів до участі в діяльності учнівського самоврядування.
Учнівське самоврядування є універсальною формою активності учнів. В процесі його діяльності діти набувають досвіду спілкування на демократичних засадах, приймають участь у вирішенні поточних питань життя класу, набувають досвіду організації та проведення демократичних виборів в класі, процедурі розподілу доручень.
Це форма:
- навчання дітей активно використовувати права людини;
- залучення учнів до обговорення суспільних проблем з метою прийняття рішення, яке б влаштовувало всіх, без виключення членів класу;
- навчання владнання конфліктів цивілізованими методами;
- утвердження власних прав і обов’язків як соціальних компетентностей людини.
Діяльність учнівського самоврядування сприяє вихованню людської гідності, вчить діяти в рамках соціальних норм. Це все зумовлює усвідомлення зв’язку між особистим добробутом і загальним благополуччям, почуття належності до громади.
Головне завдання учнівського самоврядування – формування й розвиток соціальних компетентностей особистості, її гуманістичної спрямованості й усвідомленою громадянською позицією.
При формуванні та розвитку учнівського самоврядування в класі переді мною, як класним керівником, постають такі завдання:
- сприяти активній позиції учнів щодо реалізації прав і свобод людини (учня);
- допомогти учням пізнати особливості темпераменту, якостей характеру на основі результатів діагностики; розвивати позитивні та допомогти у подоланні негативних рис характеру;
- орієнтувати учнів на аналіз власних дій, впливу їх на окремих членів колективу та колективу в цілому, навчати прийомів самоконтролю;
- виховувати у дітей уміння складати алгоритм дій, план проведення заходів, вміння діяти згідно з них;
- стимулювати творчу активність дітей, створювати педагогічні ситуації, які б дозволили кожній дитині проявити ініціативу, діяти самостійно, реалізовувати свій потенціал;
- розвивати творчі здібності, формувати вміння аналізувати та регулювати свою поведінку, застосовувати набуті знання в реальному житті.
Отже, необхідно постійне тренування дітей у вирішенні великих і малих питань життя колективу, школи. І головне: важливе значення має характер самих відносин класного керівника і дітей.
Основна форма організації діяльності учнівського самоврядування – практична діяльність. Тому організація учнів у праці, навчанні, побуті – це спеціальний розділ моєї роботи, як класного керівника, адже лише приклад демократичного спілкування класного керівника з учнями зможе виховати демократичні відносини в класі .
Тільки вміла організація навчання і співпраці досягає позитивних виховних результатів. Для цього:
- Необхідно надавати самостійність в актуальних питаннях.
- Давати можливість дитині вибирати той напрям діяльності, в якому вона зацікавлена, де може проявити себе і свої природні здібності більш яскраво.
Там, де все організовано правильно в учнівському самоврядуванні, є всі можливості для самоактуалізації, виявлення і реалізації особистісних здібностей, розвитку у дитини соціальної активності, усвідомлення власної громадянської позиції. Результатом такої роботи є формування лідерів або сприяння прояву лідерських, організаторських. комунікативних здібностей.
Головна проблема сьогодення – загострення негативних тенденцій в поведінці дітей; відсутність активної за формою та високоморальної за змістом життєвої позиції. Учнівське самоврядування – це інструмент виховного впливу на особистість. Воно забезпечує простір свободи самовираження у виборі конкретної діяльності. Навчання участі в учнівському самоврядуванні відбувається через конкретні справи:
- розвиток практичних умінь і навичок;
- проведення тренінгів;
- просвітницька робота з проблем прав дитини;
- просвітницька робота щодо формування здорового способу життя;
- участь в акціях милосердя, благодійних акціях;
- участь в різноманітних конкурсах;
- активне включення в різні ситуації (ситуації спілкування; реально чи штучно створені життєві ситуації).
Це сприяє:
- засвоєнню соціальних цінностей;
- формуванню соціальних мотивів поведінки;
- виникненню критичного мислення і критичного ставлення як регулятора поведінки;
- зростанню ролі самооцінки в регуляції поведінки.
Для залучення до роботи учнівського самоврядування учнів з проявами асоціальної поведінки необхідні додаткові заходи. На зміну поведінки дітей, що потребують підвищеної педагогічної уваги, впливають психолого-педагогічні прийоми діагностично-корекційної роботи:
- Психолого – педагогічний аналіз особистості учня.
- Виявлення потреб учня у підвищеній педагогічній увазі.
- Діагностика сімейного мікроклімату.
- Використання рекомендацій щодо проведення виховної роботи.
- Застосування психолого-педагогічних прийомів корекційної роботи з дітьми:
- прийом виявлення щирості й турботи;
- прийом прохання;
- прийом обхідного руху;
- прийом прояву прикрості чи жалю;
- прийом переконання;
- прийом довіри;
- прийом моральної підтримки та зміцнення віри у власні сили;
- залучення до цікавої діяльності;
- прийом пробудження гуманних почуттів.
- Спеціальні педагогічні прийоми:
- прийом осуду;
- прийом об’єктивності оцінювання;
- покарання (накладання гуманного стягнення за провину);
- прийом наказу (категорична вимога);
- прийом попередження (розкриття несприятливих перспектив у випадку незміни поведінки);
- прийом пробудження тривоги щодо можливого покарання;
- прийом прояву обурення;
- прийом «вибуху».
- Приховані педагогічні прийоми:
- прийом ласкавого докору;
- прийом натяку;
- прийом удаваної байдужості;
- прийом іронії;
- прийом розвінчання;
- удаваної недовіри (недовіра до можливості неповнолітнього подолати його недолік).
Учнівське самоврядування – ефективний спосіб попередження девіантної поведінки дітей. В результаті вищезазначеної роботи відбувається установка на самовдосконалення, розвивається самовпевненість, поступово відбувається зміна поведінки: учні легко і з готовністю приймають участь у діяльності учнівського самоврядування.
Оскільки учнівське самоврядування є важливим суспільним інститутом, що здійснює завдання виховання дітей та учнівської молоді, то сьогодення ставить на чергу дня питання про необхідність використання його потужного виховного потенціалу в поширенні бажаної системи цінностей і просоціальних моделей поведінки, у розвитку життєстійкості та життєздатності особистості.
3. Формування суспільних цінностей, життєвих компетентностей та вироблення активної життєвої позиції в учнів класу.
Пріоритетним напрямком виховної роботи в класі є формування ціннісного ставлення до себе. сім’ї, родини, людей.
Мета виховної роботи: Формування суспільних цінностей, життєвих компетентностей та вироблення активної життєвої позиції в учнів класу.
Завдання:
- Сприяти підвищенню духовності дитини;
- Укріплювати її моральні позиції шляхом впровадження принципу пріоритетності загальнолюдських цінностей у всіх сферах життя.
Мій стиль виховання направлений на формування соціально зрілої людини, моральної, здатної висловлювати власну точку зору на дійсність людини, яка має активну життєву позицію; людину творчу, доброзичливу, яка поважає себе та інших, отримує задоволення від життя, досягає успіху. Для цього використовую різноманітні форми роботи з дітьми:
- Години спілкування;
- Конкурси;
- Традиційні свята;
- Лицарські турніри;
- Шоу – програми;
- Тренінги;
- Тестування або години самопізнання;
- Родинний міст;
- За круглим столом (обговорення поточних проблем класу);
- Анкетування;
- Походи на природу;
- Рольові ігри;
- Консультації;
- Хвилини довіри (індивідуальні бесіди).
Класне керівництво для мене не просто навантаження, це важка, але цікава і значуща частина моєї професійної діяльності. Намагаюсь бути щирою в своїх почуттях, намірах і мотивах. Діти відчувають це і відповідають мені тим же. Думаю, що завдяки таким відносинам наш клас – один із найактивніших класів школи. Учні постійно приймають участь у заходах класу, школи, села, району.
Години спілкування на теми «Що я можу у свої 15?», «Різноманіття світу професій», «Правильний вибір професії – важливий крок у житті» направлені на орієнтування учнів на здобуття якісної освіти, націлюють на саморозвиток та самовдосконалення.
«Життя – найвища цінність на землі», «Як стати лідером», «Як правильно вести полеміку», «Як ти робиш свій вибір?», «Навчіться говорити –ні!», «У чому виявляється милосердя?», «Вибери життя» - покликані формувати в учнів звичку здорового способу життя, уміння адаптуватися в суспільстві, протистояти злу, насильству; сприяють прояву індивідуальності, соціальної зрілості.
Сформувати вміння співпереживати іншим, терпимо відноситись до точки зору іншого, бути патріотом не на словах, а на ділі – мета годин спілкування та тренінгів на тему «Особлива людина дня», «Добро починається з тебе», «Чому не треба боятися бідності».
Системна робота щодо формування особистості здатної самостійно приймати рішення сприяла тому, що учень нашого класу Ляшко Артем з 7 класу активно приймав участь у роботі шкільного самоврядування, а в 9 класі був одностайно обраним Президентом школи.
Здатність людини розуміти норми моралі і законів не є природженою. Ці якості формуються під впливом спеціальних виховних заходів. Наш клас має свій моральний кодекс, який регламентує життя учнів, їх відносини у стінах школи та за її межами.
ВИСНОВОК
Якщо дитина живе в розумінні і дружелюбності, вона вчиться знаходити любов у цьому світі. Ця порада виникла на базі життєвих практичних спостережень, осмислення педагогічної практики. Я намагаюсь постійно керуватись цією порадою у своїй роботі з учнями. Системність у роботі, опора на родинну педагогіку, різноманітність форм організації виховної діяльності та психолого – педагогічна діагностика її результатів допомагають мені досягати ефективних результатів у напрямку формування компетентного старшокласника. Я впевнена, що мої учні знайдуть своє місце у житті, любитимуть його, примножать добрі справи, не боятимуться труднощів і з вдячністю пам’ятатимуть свою рідну школу.
|