Мета: - узагальнити знання про Європу (країни, що входять до її складу, територію, географічне розташування), її символи;
- узагальнити знання про особливості становлення демократичного суспільства в Україні;
- розвивати прагнення бути свідомими громадянами України, її патріотом;
- сприяти становленню ідеалів і цінностей розвитку демократичного суспільства в Європі, України;
- виховувати повагу до національних, духовних, культурних надбань європейських народів;
- розвивати почуття відповідальності за спільне майбуття, відчуття європейського громадянства.
Обладнання:
− Прапор та Герб України;
− карта України;
− карта Європи;
Україна! Доки буду жити
доки відкриватиму тебе!
В. Симоненко
Хід заходу.
Вчитель. Андрій навчав у Синопі. Коли прийшов до Корсуня, побачив, що з Корсуня близько до Дніпрового гирла. І пішов у Дніпрове гирло. Відтіль поплив вгору Дніпром та принагідне прийшов і став під горами на його березі. Вставши вранці, сказав до учнів, що були з ним: «Чи бачите ці гори? На цих горах засяє ласка Божа і буде великий город, і Бог збудує багато церков». І, вийшовши на ці гори, поблагословив їх і поставив хрест, і, помолившись Богові, зійшов із цієї гори, де опісля був Київ».
Так говорить літопис про місце заснування Києва — столиці держави з багатовіковою історією, яка лише у XX столітті здобула свою власну назву і незалежність. Держави, яка стала серцем Європи. Держави, яка стала нашою благословенною Батьківщиною.
Вчитель. Історична довідка: Перші згадки про державу народу «рос», «рус» у візантійських, східних і західноєвропейських джерелах належать до першої половини IX століття. Давній літопис «Повесть врємєнних лєт» датує початок «Руської землі» 860 роком. З давніх часів територія сучасної України знаходила свої описи у працях різних авторів, що говорить про неабиякий інтерес до нашої землі. Грецький історик Геродот, географ і історик Стратон, мандрівник Гіппократ, Птоломей, римський натураліст Пліній Старший і багато інших, починаючи з V століття до н.е. залишили свої описи території сучасної України, через яку вони проходили, відвідуючи інші країни.
Назва Україна стала географічною назвою козацької території, яка охоплювала широкі простори Наддніпрянщини правобережної і лівобережної. Особливо ж політичного значення назва «Україна» набуває в період Гетьманщини. Завдяки кільком виданням книги французького автора Где Поплака про Україну, ця назва стає популярною у Західній Європі. Цьому сприяють і вихідці з України, які так чи інакше мали вплив на хід історії поза межами своєї країни. Достатньо згадати королівські династії, де в різні часи корона королеви лягала на голову доньок України. Назвіть іхні відомі вам імена.
Учень 1: У великого київського князя Ярослава Мудрого було п’ять дочок, три з яких стали королевами. Всім відома королева Франції - Анна, третя з дочок князя. Вона стала дружиною французького короля Генріха І Канета, привезла до Франції не тільки коштовний посаг, а й високу культуру, за що її тут шанували. Перекази свідчать, що Анна Ярославівна була надзвичайно освіченою - володіла багатьма мовами, переписувалася латинською з Папою Римським. На багатьох державних документах Франції того часу збереглися її підписи слов'янською мовою - найдавніші зразки українського письма в оточенні хрестиків неписьменної французької знаті. Відомо, що Анна привезла з Києва Євангеліє, на якому присягали під час коронації усі наступні французькі королі. До речі, один з нащадків Анни Ярославівни (син й онука, короля Франції Людовика VI) - Генріх - був архієпископом Реймса. А сини: Філіп - був наступним королем Франції, Гуго Великий - став французьким героєм, керівником кількох наступних Хрестових походів у Палестину, від його нащадків (правнуки Ади де Варен) ведуть родовід шотландські та англійські королі.
Учень 2: Про дочку Анни Ярославівни та Генріха І, онуку київського князя Ярослава Мудрого - Едінгу - в Україні відомо мало, хоч у Німеччині про неї знають дуже добре - там вона відома як свята Католицької церкви. Як свідчать переклади, Едінгу хотіли у Франції силоміць видати заміж за нелюба і вона пішла на Русь - на батьківщину своєї матері. Та на німецьких землях уві сні побачила місце, де потрібно зупинитися. Це було баварське містечко Пух. За легендою, Едінга жила у великому дуплі, вела дуже побожне життя, лікувала людей і худобу, вчила дітей, допомагала знайти загублене чи вкрадене. Едінга канонізована католицькою святою, її вшановують і досі просять про допомогу.
Учень 3: Заслуговує на увагу і Євпраксія, онука Володимира Мономаха. Саме їй судилося стати першою жінкою-лікарем в історії України-Русі. З молодих літ вивчала народну медицину, лікувала хворих. Вона - автор наукового трактату, відомої в Європі медичної праці про здоровий спосіб життя (зараз зберігається у флорентійській бібліотеці Лоренсо Медичі). За версіями, Євпраксія вийшла заміж за візантійського царевича Олексія і дістала нове ім'я -Зоя.
Дочка великого князя київського Всеволода Ярославовича - Євпраксія Адельгейська - стала дружиною імператора Священної Римської імперії Генріха IV. Доля її була нещасливою, чоловік знущався над нею (бо належав до секти сатанистів). Євпраксія звернулася зі скаргою до Папи Римського. На той час було викликом, що жінка виступила проти свого чоловіка-імператора. Після розлучення з Генріхом IV Євпраксія, повернувшись на Русь, закінчила своє життя в монастирі.
Учень 4: Цікава роль і старшої доньки князя Ярослава Мудрого - Єлизавети, якій за життя вдалося «приміряти» корони одразу двох країн. Спершу вона стала дружиною норвезького принца Гарольда Суворого, який присвячував дружині норвезькі саги, що й досі зберігаються у музеях Норвегії. Після загибелі Гарольда Єлизавета вийшла заміж за короля Швеції Свена II Естріда.
Учень 5: Рятівницею Польщі стала Доброніга-Марія, донька князя Володимира Великого, яка була дружиною польського князя Казимира І. Історики кажуть, що саме вона врятувала Польщу від розвалу і підпорядкування Римській імперії. Від неї бере початок ціла плеяда польських королів.
Учень 6: В османській династії не було жінки такої суспільної ваги, як Роксолана. Всім відома історія нашої дівчини з Рогатина Насті Лісовської, Вона, хоч і не благородного походження, але в подальшому змогла вплинути на хід історії могутньої на той час Османської імперії.
Вчитель. Тепер звернимось до географічної довідки: Україна розташована в основному на південному заході Східноєвропейської рівнини, у Центральній та Південно-Східній Європі. Географічний центр Європи знаходиться поблизу с. Ділове Рахівського району Закарпатської обл. Україна — одна з найбільших держав Європи. Довжина державного кордону становить 7700 км. Територія її становить 603 700 кв км. Щоб перейти пішки з заходу на схід, треба йти 90 днів по 30 км кожного дня. За територією Україна належить до найбільших країн у світі. Україна межує з сімома країнами. Назвіть ці країни.
(Відповіді учнів)
Вчитель. Південну частину омивають води Чорного і Азовського морів, де проходять водні кордони з азіатськими країнами. Назвіть їх.
(Відповіді учнів)
Вчитель. Україна — єдина країна Європи, яка має стільки близьких сусідів. Сучасне геополітичне положення України в Європі визначає її винятково важливу роль у розв'язанні ключових економічних і політичних проблем усього континенту.
Населення України становить 47 мільйонів чоловік. У нас велика держава, де живуть різні народи: гуцули, лемки, бойки, поліщуки. Крім українців нашу землю заселяють люди інших національностей: росіяни, білоруси, греки, поляки, чехи, молдавани, євреї, румуни, татари, гагаузи та інші. Всі вони знайшли в своєму краї свою Батьківщину.
Учень 7:
Україна – рідний край.
Поле. Річка. Синій гай.
Любо стежечкою йти.
Тут живемо я і ти.
Вчитель. ...Спливали віки. По довгих роках спустошення, що його принесли на Русь монголо-татари, вогнем і мечем намагаючись утвердити тут рабство, яке потім так само нав'язували Україні Литва, Польща, Росія, на теренах українських запалахкотів бунтівливий, саможертовний, високосакральний, справді лицарський вогонь козаччини, що згодом дав світові і Козацьку республіку, і першу демократичну конституцію.
Учень 8: (зачитує).
Четвертий Універсал Української Центральної Ради
22 січня 1918р.
Народе України! Твоєю силою, волею, словом утворилась на Українській Землі вільна Українська Народна Республіка. Здійснилася мрія твоїх батьків, борців за волю й право робочого люду!
Віднині Українська Народна Республіка стає самостійною, від нікого незалежною, вільною, суверенною Державою Українського Народу.
З усіма сусідніми державами, а саме: Росією, Польщею, Австрією, Румунією, Туреччиною й іншими ми бажаємо жити в злагоді й приязні, але ніяка з них не може вмішуватися в життя самостійної Української Республіки.
Власть в ній буде належати тільки народу України.
Всіх громадян самостійної Української Народної Республіки зазиваємо стояти непохитно на сторожі добутої свободи й прав нашого народу й усіма силами боронити свою долю від усіх ворогів селянсько-робітничої Української республіки.
У Києві, 9(22) січня 1918р. Українська Центральна Рада.
Вчитель. Майже століття сплинуло з моменту зачитання вперше цього документу, але те, що відбулося на Майдані Незалежності у грудні 2004 року, доводить, що ці слова є актуальними і сьогодні. В день своєї інавгурації у виступі на Майдані тоді новий Президент України Віктор Ющенко визначив майбутній шлях для нашої держави: «Наш шлях у майбутнє — це шлях, яким іде Об'єднана Європа. Ми з її народами належимо до однієї цивілізації, поділяємо одні цінності. Історія, економічні перспективи, інтереси людей дають чітку відповідь на запитання — де нам шукати свою долю. Наше місце — в Європейському Союзі. Наша мета — Україна в Об'єднаній Європі.
У Європі — історичний шанс України розкрити свої можливості. Кожен крок до Європи — це нові можливості для мільйонів українців. Ще недавно вступ до Європейського Союзу багатьом здавався дуже далекою перспективою. Але вільні європейські народи не раз прискорювали час. Символами швидких змін стали уламки Берлінської стіни, круглий стіл у Варшаві і наш Майдан у Києві. Україна відкрила історію Європи третього тисячоліття. Ми — вже не «узбіччя» Європи. Ми знаходимося у центрі Європи.
Лише в єдності сила Європи. Просто на очах Україна збагатила палітру Європи новим відтінком. На черзі — нові яскраві барви. Бо немає нічого більш творчого і потужного, ніж переможна свобода. Вона створила Європу і в ній її майбутнє».
(З виступу Президента України)
Вчитель. А що таке Європа?
(Відповіді учнів)
Вчитель. Ось рядки з енциклопедії: «…Це частина світу, розташована на заході Євразійського материка». Європа – континент порівняно невеликий, населення майже 800 млн осіб, площа 11,5 км. Європа – це територія від мису Нордкін на півночі до мису Мароко на півдні, від Уральських гір на сході до мису Рока на заході.
Коли називають держави, які розташовані в центрі Європи, то звичайно згадують Швейцарію, Австрію, Угорщину, Чехію, Словаччину, Польщу.
Вчитель. Отже, дивлячись на карту, ми бачимо, що багато є країн у світі, 44 країни знаходяться в Європі, на такій маленькій території. ЇЇ економіка й культура тісно переплелися між собою.
Європа – це один із головних центрів сучасної науки, техніки та технології.
Європа – найцінніша скарбниця досягнень та пам’ятників культури.
Європа – це багаторічна історія, досвід, політичні, духовні традиції Європейських народів.
Вчитель. Але в Європі, як в мозаїці, немає жодної країни, схожої будь-якими окремими рисами на іншу європейську державу, бо європейські держави змінюють своє обличчя залежно від історичних подій, географічного розташування та культурної спадщини. І кожна країна має певні символи для того, щоб її впізнавали, пам’ятали.
- Якими символами ми позначаємо нашу державу?
Учень 9: Державний Прапор, який символізує мирну працю і достаток, поєднання золотого сонця і синього космосу, гармонію всього живого на землі.
Учень 10: Державний Герб - мир, творча праця і єдність поколінь.
Вчитель. Державний Гімн – урочиста пісня держави. У гімні славетна історія. Це урочиста пісня єдності. Тому і поведінка має бути особливою. Виявляється, в різних країнах прийнята ріщна поведінка під час звучання Гімну. В деяких країнах прихиляють голову, військові віддають честь. А от ми, звичайні люди, як маємо поводитись під час звучання Гімну?
(Гімн України)
Вчитель. А чи знаєте ви, що європейські країни крім своїх власних державного прапору, гімну та гербу, мають загальний Європейський прапор та гімн? Які вони?
Учень 11: Європейський прапор – це полотнище синього кольору, на якому зображене коло з 12 зірок жовтого (золотого) кольору.
Вчитель. Як ви гадаєте, що означають 12 зірок?
(Відповіді учнів)
Вчитель. Традиційно число 12 означає досконалість (12 місяців у році, 12 годин на циферблаті годинника). А коло – це традиційно символ єдності. Отже, Європейський прапор представляє ідею єдності серед народів Європи.
Вчитель. Що ви знаєте про гімн Європи?
(Відповіді учнів)
Вчитель. Гімном Європи стала мелодія з 9 симфонії написаної Людвігом Ван Бетховеном у 1823 році, названої “Ode to Joy”. “Ode to Joy” була написана в 1785 році Фрідріхом Шіллєром і мала ідею того, що люди мають побрататися один з одним. Цю ідею перейняв і Бетховен для свого твору. Гімн Європи та прапор Європи стали символами Європейського Союзу.
(Гімн Європейського Союзу)
Вчитель. А що ви знаєте про Європейський Союз?
(Відповіді учнів)
Вчитель. Європа (Europe або Ereb фінікійською означає «захід», з грецької означає «великі очі». Європе́йський Сою́з, ЄС (англ. European Union) — економічний та політичний союз держав-членів Європейських Спільнот (ЄВС, ЄОВіС, Євратом), створений згідно з Договором про Європейський Союз, підписаним в лютому 1992 року і чинним із листопада 1993 р. Сьогодні в об'єднання входять 28 європейських держав з населенням понад 505 млн людей. В ЄС запроваджується єдина валюта — євро. Де-факто столицею Європейського Союзу є Брюссель.
9 травня – День Європейського Союзу. Девіз: «Єдність у різноманітності». Мета створення Союзу Європейських держав – створення на Європейському континенті району миру та міжнародного співробітництва.
Сучасна задача усіх європейців – об’єднання потенціалу європейських народів та об’єднання їхніх зусиль у боротьбі за мир та безпечну Європу, за збереження безцінної спадщини європейської культури та цивілізації.
Україна бажає стати повноправним мешканцем давньоєвропейського дому, справедливо вважає, що має на це право.
Учень 12:
В Європейськім союзі могутні країни,
І бажає вступити в Союз Україна.
Ми – горда держава незламних людей,
Маємо безліч пропозицій, цікавих ідей.
Учень 13:
Громадянином європейським хочу стати я,
Щоб в неньки моєї було ліпшим життя,
Щоб країна була конкурентоспроможна,
А кожна родина щаслива, заможна.
Вчитель. Кожен з нас пов’язує свою долю з Україною. Для неї ми живемо, для її процвітання і блага. Буде багата держава, будемо жити краще і всі ми.
Ви тепер живете у ріднім краю,
Де героїки й слави по вінця.
Тож всім серцем любіть Україну свою,
І гордіться, що ви – Українці.
(Запалюється свічка)
Вчитель. Європа змінює своє обличчя на карті світу. А наша Україна знаходиться в епіцентрі цих змін, доводячи своє прагнення називатися Європейською державою.
Мені дуже хотілося нашим сьогоднішнім уроком запалити в ваших серцях хоча б маленький вогник гордості за те, що ви українці. Дай вам Бог наснаги і здоров’я зберегти той вогонь і пронести його крізь своє життя.
(Запис пісні «Батьківщина»: слова А. Матвійчук музика Г.Татарченко, у виконанні Д. Поплавського)
|